Ready 4 anything – DR-Z4S en DR-Z4SM
De Suzuki DR-Z4S en DR-Z4SM zijn twee verschillende modellen met een koppelrijk vloeistofgekoeld eencilinderblok van 398cc met brandstofinjectie. Beide motoren zijn voorzien van Suzuki’s Ride-by-Wire elektronische gasklepbediening en een uitgebreid pakket aan elektronische hulpsystemen. De DR-Z4S Dual Sport is door de hogere zitpositie, de langere bouwwijze, het 21-inch voorwiel en het lage gewicht gericht op onverharde wegen, maar is ook geschikt voor de openbare weg. De DR-Z4SM Supermoto is door de kortere bouw, de meer naar voren gerichte zithouding en de 17-inch wielen vooral bedoeld voor een supermotard-circuit, kronkelige wegen en de stad. De motoren maken indruk met hun wendbare en speelse karakter. Ze zullen naar verwachting in de tweede helft van 2025 bij de Suzuki-dealers arriveren en net als alle andere Suzuki-motorfietsen worden geleverd met 6 jaar garantie, inclusief pechhulp.
Ready 4 anything’
De Suzuki DR-Z4S is ontwikkeld volgens het concept ‘Ready 4 anything’, om uit te drukken hoe veelzijdig dit model is. Op de verharde weg of offroad; niets staat de rijder in de weg om volledig te genieten van elk uitstapje. De DR-Z4S is de opvolger van de DR-Z400S uit 2000, die al geruime tijd niet meer in het portfolio zat voor de Europese markt maar nog wel leverbaar was op andere continenten. Van dit destijds toonaangevende model is de DR-Z4S een volledig nieuwe opvolger die zowel qua prestaties, techniek en styling uitblinkt als Dual Sport-motor binnen zijn segment.
‘Your streets, your playground’
De nieuwe DR-Z4SM richt zich duidelijk meer op straatgebruik en is de opvolger van de DR-Z400SM. Met 17-inch wielen en een lagere, meer naar voren gerichte zitpositie is dit een rasechte Supermoto. En dan met een prestatieniveau en vrijheid die het vertrouwen van elke rijder naar een hoger niveau tilt. Deze Supermoto is gebouwd om te domineren op de straat, met een ongekend rijgemak en volop rijplezier.
Vernieuwd motorblok
Het compacte, vloeistofgekoelde 398cc DOHC-motorblok met dry-sump smeersysteem is grondig herzien, voor een superieure balans tussen prestaties en controleerbaarheid. De nieuwe motor biedt een fijne en controleerbare, lineaire gasrespons en voldoet ook volledig aan de Euro 5+-emissienorm. Dit komt onder meer door de toepassing van dubbele bougies. Uiteraard spelen ook Suzuki’s elektronische Ride-by-Wire gasklepbediening en de elektronische brandstofinjectie met 10-gats injector hier een belangrijke rol in.
Lichtgewicht titanium inlaatkleppen en holle, met natrium gevulde uitlaatkleppen helpen de verbrandingsefficiëntie en het vermogen te maximaliseren. Een nieuw ontworpen cilinderkop verbetert de verbranding, terwijl nieuwe nokkenasprofielen de uitlaatemissies beperken en de koppelafgifte verhogen. Dat draagt bij aan het gretige karakter van de motor, het sterke koppel bij lage toerentallen en aan de punch die de eencilinder in het hogetoerengebied levert. Daarnaast verminderen nieuwe zuiger- en carter-designs de mechanische verliezen met 20 procent. De motor produceert 37 Nm koppel bij 6.500 toeren per minuut. Het piekvermogen bedraagt 28 kW (38 pk) bij 8.000 toeren per minuut. Dit nieuwe motorblok is klaar voor elk trail-pad, bochtige weg of supermoto-circuit.
Elektronisch geregelde rijassistentie en rijmodi
Geavanceerde elektronische assistentiesystemen vormen samen het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.). Het is ontworpen om het rijgemak te vergroten, de rijder meer vertrouwen te geven en de prestaties te optimaliseren. S.I.R.S. maakt het de rijder mogelijk om het karakter van de DR-Z4S en DR-Z4SM nog meer naar eigen inzicht in te kleuren en omvat onder meer de volgende systemen:
Systeem | Beschikbare modi | ||
DR-Z4S | DR-Z4SM | ||
1 | SDMS (Suzuki Drive Mode Selector) | A • B • C | |
2 | STCS (Suzuki Traction Control System) | 1 • 2 • G • OFF | |
3 | Suzuki Easy Start System | ||
4 | ABS | Voor & achter ON | |
Voor ON, achter OFF | |||
Voor & achter OFF | — |
Rijmodi
De Suzuki Drive Mode Selector maakt het gemakkelijk om te schakelen tussen drie rijmodi die vooral gericht zijn op de gasrespons en alle het maximale vermogen geven.
- Modus Abiedt de scherpste gasrespons voor maximale acceleratie.
- Modus B zorgt voor een soepeler gasrespons en een meer lineaire vermogensafgifte.
- Modus C geeft het meeste comfort door een nog soepeler gasrespons en de meest vriendelijke koppelafgifte.
Tractiecontrole
Voor de mate van interventie van het Suzuki Traction Control System (STCS) is te kiezen tussen twee standaardinstellingen voor de straat en een G-modus (Gravel) voor offroad of circuitgebruik. STCS is ook helemaal uit te schakelen. Met instellingen die specifiek zijn afgestemd op de band- en veerkarakteristiek van elk model, biedt STCS optimale prestaties op zowel de DR-Z4S als de DR-Z4SM.
De G-modus (Gravel) maakt ook minder ervaren rijders meer vertrouwd met offroad rijden en de werking verschilt wat van de G-modus op de V-Strom 1050DE en 800DE. Zo grijpt de G-modus op de DR-Z4S iets eerder in om ook op los zand tot maximale grip te komen en laat de G-modus op de DR-Z4SM nog meer wielspin toe om het sportieve motard-karakter te onderstrepen.
Geheel uitschakelbaar ABS
Bij de DR-Z4S is het ABS voor en achter geheel uit te schakelen. Het is het eerste productiemodel van Suzuki waarbij dit kan. Het is ook mogelijk alleen het ABS van de achterrem uit te schakelen.
Slipper clutch
Suzuki Clutch Assist System (SCAS) zorgt voor een verfijnde en controleerbaar te bedienen koppeling. Het inknijpen van de koppelingshendel vergt minder kracht en daardoor is het doseren van de koppeling bij het aangrijppunt makkelijker. De slipper clutch-functie voorkomt dat het achterwiel bij het plotseling dichtdraaien van het gas slipt of wegglijdt.
Rijwielgedeelte gericht op maximale controle
De geometrie van het rijwielgedeelte en de zitpositie zijn gericht op optimale stabiliteit en controle. Voor de DR-Z4S betekent dit dat de handvatten iets hoger en iets dichter bij het lichaam zijn geplaatst, terwijl de voetsteunen verder naar voren staan. Het resultaat is een rechte zithouding die het verkennen van offroad-paden vergemakkelijkt. Op de DR-4SM is de zithouding meer in de aanvalshouding en daarmee uitermate geschikt voor gebruik op het asfalt.
Beide modellen hebben een volledig nieuw ontwikkeld twin-spar frame van stalen buizen. Het is stijf, sterk en soepel genoeg om op ruwe ondergrond uit te blinken. Ook het lichte, aluminium achtersubframe biedt stevige ondersteuning, terwijl de speciaal gevormde aluminium achterbrug de respons verbetert. Het rijklaar gewicht van de DR-Z4S bedraagt slechts 151 kg, de zithoogte is 920 mm. De DR-Z4SM weegt rijklaar 154 kg en heeft een zithoogte van 890 mm.
Wielophanging, vering en demping
De DR-Z4S heeft een voorwiel van 21 inch en een achterwiel van 18 inch met IRC GP-410 banden (80/100-21M/C voor, 120/80-18M/C achter). Deze banden zijn geoptimaliseerd voor zowel offroad-paden als rijden op de weg en zijn voorzien van grote centrale nokken die zorgen voor een stevige grip.
De DR-Z4SM is uitgerust met 17-inch velgen voor en achter met Dunlop SPORTMAX Q5A banden (120/70R17M/C voor, 140/70R17M/C achter). Deze prestatiegerichte straatbanden hebben een interne constructie en profiel die exclusief zijn ontworpen voor de DR-Z4SM. De banden hebben ook een sportief langgroefpatroon dat bijdraagt aan een wendbare en sportieve handling en zorgt voor een stevige grip, zelfs onder natte omstandigheden.
Beide modellen hebben volledig instelbare Upside-downvoorvork van KYB maar met andere weerwegen. Voor de DR-Z4S meet de veerweg een ruime 280 mm en achter biedt de monoshock een veerweg van 296 mm. De grondspeling bedraagt maar liefst 300 mm. Voor de DR-Z4SM is de bodemvrijheid 260 mm en beslaat de veerweg aan de voorzijde 260 mm, achter bedraagt deze 277 mm. Zowel de voor- als achtervering biedt de mogelijkheid om de compressie- en rebounddemping aan te passen, zodat de vering kan worden ingesteld om het beste aan de voorkeur van de rijder of de rijomstandigheden te voldoen.
Focus op ergonomie
De styling van beide modellen met een focus op ergonomie vloeit voort uit een evolutie van prestaties en esthetiek. De motorfietsen vallen op door de krachtige horizontale lijn die van de voorzijde langs de zijkanten naar de achterzijde loopt. Functionele onderdelen zijn goed te zien, wat het ergonomische ontwerp benadrukt en de algehele visuele aantrekkingskracht verhoogt. Het minimalistische tekent zich af in de compacte heldere LED-projectorkoplamp. Ook de richtingaanwijzers en het achterlicht zijn voorzien van LED-verlichting.
Een rechte zitpositie was het uitgangspunt voor maximale controle. Ook is het zadel smal om staand op de voetsteunen tijdens het rijden op onverhard terrein geen hinder te ervaren. Het conisch gevormde, aluminium stuur is licht, sterk en flexibel. Het is voorzien van specifiek geprofileerde (half waffle) handvatten die daardoor een stevige grip bieden. De spiegels hebben een stoer parallellogramontwerp. De brandstoftank is compact en aan de bovenzijde vlak. De inhoud bedraagt 8,7 liter. Brede voetsteunen bieden stevige steun en grip. Een aluminium beschermplaat onderop het frame beschermt het motorblok en geeft een extra stoer voorkomen.
LCD-display
De cockpit omvat een LCD-display die licht, compact en opvallend goed afleesbaar is. De display toont onder meer snelheid, toerental, versnelling, gekozen rijmodus, gekozen modus van de tractiecontrole, brandstofverbruik, tijd en resterende tankinhoud.